Lördag 27/4 - Engelbrekt har namnsdag idag

2024, Spanien

15/3 till 19/3

Samling
Fredagen den 15:e mars klockan 08:00 på Arlanda.

Flyg med Norwegian, avgång 10:40

Destination
Gran Canaria Airport

Transfer
Buss till Las Palmas

Hemresa
2024-03-19

Varma goa Las Palmas

Längsta direktflyg och varmast destination hittills

För att vara Bajen International var det en relativt sen samling, 08:00 på Arlanda. Nytt för oss var också att majoriteten av resenärerna gemensamt åkte Arlanda Express ut, månne ett tecken på att klubbens medlemmar blir äldre och bekvämare? För övrigt är det ett oerhört trevligt färdsätt. Väl på flygplatsen blev det genomgång av ledtrådarna och dags att gissa resmålet. Unikt för denna resa var att i princip alla gissade rätt destination, Las Palmas. När det blev bekräftat var det ingen som grät. Alla ställde snabbt om till Sällskapsresan mode. Underbart.

Läs mer...

Flygresan ned startade lite skakigt. Inifrån cockpit meddelades det att en lampa lyste rött och därmed kunde inte planet taxa ut från gate:n. Tekniker tillkallades och full aktivitet bröt ut. Till slut slutade lampan lysa rött och vi kunde lätta. Stabilt. Knapt sex timmar senare var det touchdown Gran Canarias. Värmen som mötte oss drog upp smilet på våra bullkinder ännu högre.

Det blev fem dagar och fyra nätter i underbart klimat, vi satt t.o.m. på beachen och badade i atlanten. Första kvällens middag på takterrassen i kvällssolen var magisk. Många nöjda, aningens bleka, nordbor var det runt vårt bord. Vi gick en skön tapasvandring i Las Palmas gamla stadsdel. Vår guide var en pratglad, lokal förmåga som tog oss till två anrika tapas restauranger. Denna matform är förbaskat trevlig och kvällen avslutades på en takterrass där vi drack GT och hedrade vår bortgångne vän och medlem, Sippa, med officiella skålar sponsrat av Sippas sambo Angelika.

Fotbollsmatch blev det givetvis. Las Palmas skulle städa av Almeria, La Ligas superjumbo som dittills inte vunnit en match. Hur gick det då? Givetvis vann bortalaget med matchens enda mål inpetat redan i den fjortonde minuten av Leo Baptistao. Det var trots matchresultatet en trevlig upplevelse. Vi var dock mest imponerade av arenans pissoar, Anders var helt lyrisk och fotograferade hej vilt därinne. Spännande tyckte alla som fångades på bild ...

Vår ständiga höjdpunkt under våra resor, årsmötet, gick av stapeln även denna gång. Då ordföranden hade bokat presidentsviten på hotellet så hade vi årsmötet på terrassen som tillhörde rummet/sviten. Som vanligt spenderades ett antal timmar där intelligensnivån sakta sjunker i relation med antalet enheter som inmundigas. Är man intresserad av vilka genialiska beslut som togs denna gån kan man alltid läsa mötesprotokollet som hittas på denna hemsida. Efter avslutat årsmöte blev det en redig biffmiddag på en restaurang om låg runt hörnet från hotellet. Kött och rötjut är inte helt fel kunde vi konstatera.

På femte dagen var det dags för hemresa. Efter diverse promenader, shopping m.m. på förmiddagen tog vi direktbussen till flygplatsen. Direkt är uppenbart en tolkningsfråga. Denna s.k. direktbuss stannade på varenda tänkbart och otänkbart ställe innan vi var framme på el Aeropuerto. Flyget hem tog ca fem och en halv timme. Då det var ganska sen ankomst var det rapido till Arlanda Express och flygbussarna när vi landat. Åter igen en lyckad resa var till ända.

Läs mindre...

Arrangörer

Ansvarig researrangör

Ola

Fredrik

Hotell

Lemon & Soul Las Palmas

Vårt betyg: 3.71 (av möjliga 5.0)

Kostnad för resan

Minnesvärda händelser

The Munich Bar
D

Under vår första kväll i Las Palmas blev det en spontan barhopping för att få en känsla för staden. På en liten bakgata lade vi märke till en liten neonskylt det stod 'The Munich Bar' på, spännande tyckte vi och gick nedför den trånga trappan till källaren. Det var inte överfullt i lokalen, närvarande var vi och den charmiga bartendern från Filippinerna. Vi undrade lite över barnamnet och hon berättade att en tysk sjöman 50 år tidigare hade kommit till Las Palmas och öppnat denna bar, sedan 10 år tillbaka var baren hennes.

Resdagarna

Fredag 15/3-2024

Dagbok by Kenneth

Man vaknar upp till en av höjdarna på året, Bi årliga fotbollsresa.

Väldigt skönt att vi inte behövde kliva upp så tidigt.

Och man har funderat på vad resmålet är.

Vi fick några ledtrådar som inte var enkla men måste villigt erkänna fick lite hjälp av några vänner. Så jag hade en liten aning men man vet aldrig.

Tog tunnelbanan in till Arlanda Express och mötte upp några i gänget, resten åkte buss.

Samling vid ett nytt fik eftersom den gamla är borta. Där avslöjade Ordföranden vart vi skulle åka och som jag anade, Las Palmas.

Alla log av glädje, till värmen, bara gömma alla varma kläder längst ner i resväskan.

Incheckning och sedan dricka några sedvanliga dyra öl.

Efter en lång resa så landade vi på Gran Canaria och man kände värmen. SÅ JÄVLA SKÖNT :)

Vi tog bussen in till Las Palmas för att sedan checka in på Hotellet lite snabbt, alla var hungriga och törstiga.

På med shortsen.

Vi började med att äta på Casa Roja Resturang. För att sedan ta en barunda.

Vi hamnade först på Bodegon El Biberon där tog vi en GT för att sedan gå vidare men då avvek Freddan och Avesta.

Resten hamnade på en bar som hette Munich Bar som låg nere i en källare men inte direkt fullsatt vi var dom endaste gästerna men några kom in och vände.

Hon som jobbade en Filipinska var trevlig. Vi tog en öl för att gå vidare men blev 20 m sedan stopp på en bar som hette Ricarepa där vi tog en ny GT.

Men sedan avvek jag och Anders för att gå till hotellet.

Man vad som hände sedan vet jag inte men enligt rykten så hamnade resten av gänget på en Gay bar som dom inte fattade först...

Där tydligen Lillmyran blev påhoppad av en man som var lite kärlekskrank.

Vad som hände sedan vet jag ej.

Bilder (39 st)

Lördag 16/3-2024

Dagbok by Lillmyran

Lillmyran sitter hemma på kammaren i skrivande stund och författar dagboken för fullt...

Bilder (98 st)

Söndag 17/3-2024

Dagbok by Ola

Vaknade upp till en mulen morgon, men vad kunde bli fel en dag som denna: matchdag och även Saint Patrick’s Day som ju brukar leda till bra drag på våra resor. Nåväl, tre snabba taxibilar ut till arenaområdet en bit utanför Las Palmas. Solen gassade på nytt och vi började genast spana efter vätskekontroller där vi kunde hänga med de lokala supportrarna. Ganska omgående fann vi en bar med det för oss bekanta namnet Willis.

Våra upparbetade swishrutiner fungerade mycket bra och snart fann sig alla med en kall öl i handen.

Vi fick känslan av att de unga grabbarna med gula tröjor som hängde vid puben gärna såg sig själva som supportrar i kategori C. Vi blev inte så rädda då vi haft lite andra erfarenheter under våra år på läktarna. Vi berättade för dem om Hammarby och då var det helt plötsligt vi som blev betraktade som ett gäng old school-huliganer. Sådana är vi förstås inte men ryktet om Hammarby och dess gedigna och nyskapande ultraskultur hade tydligen nått Las Palmas. Det var en trevlig stund med killarna och strax därpå begav vi oss in i fans zone bredvid arenan.

Ett härligt varmt hav av gula tröjor och massa familjer mötte oss. Det var en skön avslappnad stämning och ett självförtroende lyste i folks ögon då det var bottenlaget Almeria utan några segrar i bagaget som skulle avhandlas.

Inne på arenan kom båda lagen in i regnbågsfärgade tröjor och det gjordes en gemensam manifestation mot rasism. Ett stort problem inom spansk fotboll som vi lyckligtvis är förskonade från här hemma.

Det var en småtrevlig spansk teknisk match. Dock tog Almeria sin första seger för säsongen vilket nog dämpade stämningen en del.

Efter matchen tog alla taxi tillbaka till Las Palmas utom Fredrik som gick (!) hem. Fredrik ser våra resor som rena hälsoresor.

Vi hade haft trevliga erfarenheter av de två irländska pubarna där vi bodde så vi såg fram emot lite partajande den här kvällen den 17 mars och då helige Patrik skulle firas. Vi blev lite besvikna då inget av ställena tyvärr lyckades leverera av någon högre klass.

Det gjorde däremot en lokal karaoke-bar en bakgata bort som vi slank in på. Glada par och sällskap levererade trevliga spanska klassiker (tror jag…). Flera höjdpunkter skulle snart infinna sig. Ett större sällskap som vid första anblick såg ut som en vanlig större familj började utmärka sig. Det tisslades och tasslades vid bordet och plötsligt ropade en ung man med viss rondör till sig mikrofonen. Vi förstod inte så mycket men plötsligt ljöd en stark och mycket vacker tenorstämma i lokalen. Lasse blev djupt berörd och tackade mannen.

Upprymda av föreställningen tog vi beslutet att slå oss ned vid ett bord nära sällskapet som vi nu förstod var något slags kulturgrupp och dess medlemmar väldigt professionella. Mycket roligare än två sunkiga irländska pubar. Kulturmännen och kvinnorna avlöste varandra i eldiga och känslosamma uttryck. Och då, helt utan förvarning: en av kvinnorna kommer fram till vårt bord och i vad som verkar vara en smäktande spansk kärleksballad vänder hon sig till Patrik. Energin i rummet stegras under 40 sekunder till otroliga nivåer. Det var som i en film! Och det var ju Saint Patrick’s Day.

Bilder (74 st)

Måndag 18/3-2024

Dagbok by Patrik

Patrik sitter hemma på kammaren i skrivande stund och författar dagboken för fullt...

Bilder (54 st)

Tisdag 19/3-2024

Dagbok by Danne

Dagen efter årsmötet inleds med en sovmorgon för mig och min rumskamrat Anders. Anders mobil plingar till och det är Kenneth som undrar varför vi inte håller den upparbetade frukostrutinen. Han visar ganska lite förståelse till att gårdagskvällens avslut med Lång Islands Iced Tea kräver en lång nattsömn.

Nåväl, vi samlar ihop oss och möter upp Kenneth och Avesta i repan. Kenneth och Avesta visar vägen till ett för mig och Anders nytt frukostställe. Det utlovas en pangfrukost till en billig peng. Väl på plats på frukoststället Los Reyes del café så tar mina 3 frukostvänner tillfälligheten i akt och tar en 'English Breakfast' medan den mer nyfikna och gourmanden i gruppen passar på och provar en 'Spanish Breakfast'. Nyfikenheten belönar sig ganska omgående för när de 3 utrikiska frukostarna gör entré så uppenbaras en tallrik badandes i vita bönor i tomatsås där två stekta ägg försöker hålla sig flytandes och en till synes rå Dennis Hot Dog ramar in mästerverket. Den spanska frukosten bestod av baguette med prosciutto, olivolja, två spanska tortillor och en delikat grapefruktsallad. Utklassningsseger. Måste ända ge Kenneth och Avesta att det var en frukost till billig peng.

Efter frukosten så beger vi oss tillbaka till hotellet och packar våra väskor. Utcheckning och mötestiden är satt till klockan 12:00. Tiden fram till samlingen väljer vissa att gå ut och shoppa, andra bara strosa omkring på stan och några väljer att softa och avnjuta sista soltimmarna.

Utcheckningen fortlöper utan problem, vi lämnar hotellet och tar en sista stopp på restaurangen MC Marqués de Caceres och tar en avslutande kaffe/öl innan vi beger oss till bussen som ska ta oss till flygplatsen.

Vi tar buss 60 - Directo Express Aerporto. Bara namnet sätter vissa förväntningar hos en utlänning som tex att det är en direktbuss som går fort. Men Directo och Express betyder uppenbarligen något helt annat på spanska för att det blev en hel del stopp och det tog tid.

Väl framme på flygplatsen så flöt allt på enligt plan och gruppen fullkomligt verkar älska hamburgare då lunch/middag intogs antingen på O`Learys eller Burger King.

Flygtiden hem låg på runt 5 timmar och 30 minuter. Väl på Arlanda så började klockan närma sig midnatt så det var ett trött gäng som tackade ordförande för en bra genomförd resa. Sedan splittrades gruppen åt då en stor del av gruppen var tvungen att springa till Arlanda Express och några skulle ta Flygbussen.