Lördag 27/4 - Engelbrekt har namnsdag idag

2023, Nederländerna

10/3 till 13/3

Samling
Fredagen den 10:e mars klockan 08:15 på Arlanda.

Flyg med KLM, avgång 11:30.

Destination
Schiphol, Amsterdam

Transfer
Lokaltåg till citykärnan.

Hemresa
Måndagen den 13 Mars 2023

Amsterdam, vi kom tillbaka

Historiskt, efter femton år kommer vi tillbaka till denna underbara stad...

Efter den senaste samlingen nånsin (08:15) på Arlanda var det dags för ordföranden att avslöja årets destination. Amsterdam. Ingen medföljande resenär hade tippat detta resmål, alla trodde helhjärtat på en mellanlandning. Några billiga öl senare på Arlanda satt vi på planet. Högklassiga KLM stod för värdskapet, knappt två timmar senare tog vi land i Amsterdam. Tåg från flygplatsen till Amsterdam centralstation. Smidigt. Tio minuters promenad och vi är på hotellet som ska härbärgera oss denna vistelse. Lite charmigt att detta fyrstjärniga hotell tillåter en ganska stor grupp individer stå vid entrén å röka maja så att hela receptionen luktar. Samtidigt ligger ett av Amsterdams polishus tio meter rakt över gatan. Det är ett annat klimat här helt enkelt...

Läs mer...

Efter inspektion av rummen träffas vi i repan och vandrar ca 30 meter. En pub. Några öl inmundigas och någon föreslår att vi kanske borde äta. Vi hittar en argentinsk köttrestaurang rakt över gatan. Lysande käk inmundigas, medlem Kinkan tar en diskussion om rabatt för inköp av väldigt många öl på vårt kommande årsmöte eventuellt på denna restaurang. De accepterar en tjugoprocentig sänkning om vi håller vårt ord om minst 90 öl. Två dagar senare infriar vi detta löfte. Resten av ankomstdagen består av en lång pubhoppning upp till Leidseplan som är lite av musikmeckat i Amsterdam. Många pubar senare landar vi på nyss nämnda plats. Slutstation blir puben The Waterhole där riktigt schysst livemusik spelas. Några i sällskapet gav upp innan vi kom dit, några tog spårvagnen tillbaka till hotellet efter och två medlemmar tog en taxi som nog körde en klassisk turistrundtur vid den sena timmen. Nåväl, alla kom hela och rena hem till hotellet.

Dag två blir episk. Vi startar denna lördag med att bege oss till anrika Heineken bryggeriet för en VIP tour klockan 10:00. Vi är i god tid för att antingen ta en stödöl innan, eller möjligtvis frukost. Vi hittar tyvärr inget hak som serverar bira denna tidiga timme så det får bli frukost på Beans & Bagels. En höjdare visar det sig. VIP touren på Heineken Experience blir en riktigt bra upplevelse. Vår guide, spanskfödde Alfonso från Sevilla är helt briljant och guidar oss igenom företagets historia och en provsmakning av guds nåde. Alfonso älskar att han fått ett gäng på den tidiga turen som älskar livets goda dryck. Efter VIP turen och några till goda öl i baren tar vi oss via hotellet och tåget från centralstationen till staden Alkmaar. Här tar legenden Ronald emot oss och vi spenderar några timmar på restaurang Eetcafé Pluim tillsammans med Ronald och ett gäng ytterligare AZ Alkmaar supportar. Taxi till AFAS Stadion för match mot FC Groeningen. Tyvärr inget inhopp för Mayckel Lahdo men i grönvita bortalaget får Aimar Sher hoppa in till vår glädje. Dominanten Jesper Karlsson i AZ avgör matchen redan i fjärde minuten med ett kalasmål. Efter matchen visar det sig att vår alltiallo Ronald har fixat in oss i en loge på arenan. Vi tar oss dit. Där krockar två världar. Nio svenska fotbollssupportar med rondör frateniserar med ett gäng extremt välklädd holländska diamanthandlare m.m. Trots kulturkrocken blir logeupplevelsen riktigt bra. Tåg tillbaka till Amsterdam och vi är i hamn.

Sköna söndag. Dag tre blir soft. Enda punkt på agendan är årsmötet. Vi har lärt oss att denna aktivitet tar ca en tredjedel av ett dygn. Inget undantag denna gång. Medlemmarna checkar av staden på lite olika håll innan vi möts upp på den klassiska puben Old Sailor. Några lager/guinness/etc senare samlas vi på den argentinska restaurangen vi utsett till årsmötesarena. Årsmötet genomförs. Ordförande Patrik svingar ordförandeklubban, mötessekreterare Avesta skriver protokoll så att pennan glöder. Rekordmånga motioner avhandlas (tack Danne...) och som vanligt uppkommer ett gäng briljanta övriga frågor... Det bonkas upprört i bordet och värdinnan för restaurangen får dra vilka som kommer vara ordförande för nästa resa. Helt enkelt ett genomförande av vårt ganska unika koncept, årsmöte under 'ordnade' former...

Måndag. Hemresedag. Ordföranden har ordnat så att hotellrummen får behållas till 12:00. Hur medlemmarna spenderar förmiddagen denna dag är olika. Vi samlas i hotellets reception för promenad till centralstationen och en tågfärd till flygplatsen. Allt väl så långt. Vi köper biljetter och tar oss lätt joggande till perrong 14b för avfärd mot flygplatsen. Väl intryckta på ett överfyllt tåg kommer beskedet om att tåget är inställt. Ett annat tåg står på perrong 11. Vi hinner inte ens dit innan beskedet kommer att alla tåg är inställda pga av en tidigare tågolycka. Skoj. Tur i oturen så var vi ute i god tid. Efter några fruktlösa försök att ordna taxibilar lyckas vi ta oss till flygplatsen med detta färdalternativ. Vi checkar in våra väskor och går till säkerhetskontrollen. Medlem Kinkan får en oerhört noggrann genomsökning. Hans skinkor har nog inte fått sådan uppskattning sedan finska vinterkriget, det enda som saknades var ett frieri av säkerhetskontrollanten som genomförde denna kärlekshandling gentemot herr Kinkan. Bistert i sammanhanget på flygplatsen var att flyget blev ca 1,5 timme försenat. Hade planet avgått i tid hade vi hunnit till Söderstadion för kvartsfinalen i Svenska cupen mellan Bajen och sorkarna från norr. Nu blev det som det blev. Vi var extremt nöjda med denna resa och att Bajen avfärdade råttorna med besked gjorde inte saken sämre. En riktigt bra resa.

Mer information om respektive dag hittar ni i dagböckerna. Enjoy.

Läs mindre...

Arrangörer

Ansvarig researrangör

Patrik

Avesta

Hotell

Inntel Hotels Amsterdam Centre

Vårt betyg: 3.67 (av möjliga 5.0)

Kostnad för resan

Minnesvärda händelser

Heineken Experience
D

Enligt säker källa är Heineken Experience Amsterdams mest besökta turistatttraktion. Vi förstår varför. Våra ordföranden hade ordnat en VIP tour klockan 10:00 på lördag förmiddag. Vi togs emot av guiden Alfonso (spanjor) som visade sig vara en hedersknyffel. Han guidade oss igenom bryggeriet och berättade med glädje och inlevelse om Heinekens intressanta historia. Efter en knapp timme var det dags för provsmakning. Vi fick smaka av fem märken i Heinkekens regi med utsökta tilltugg. Alfonso snålade inte på upphällningarna. Han var överlycklig att äntligen få en VIP-grupp klockan 10:00 som verkligen uppskattade att smaka de ädla dryckerna ordentligt...

Ronald - vår hjälte
D

Redan långt innan avfärd till Nederländerna var denne livslånge AZ-supporter djupt involverad i Bis 17:e resa. Att få tag på biljetter till huvudattraktionen på våra resor är alltid en utmaning och aldrig en garanti. Ibland är det hårt biljettryck, ibland är det internationella kvinnodagen och ibland har klubben så krångliga regler för biljettförsäljning att det nästan är omöjligt för en ordförande att fixa plåtar till alla BI:s 11 med lemmar. I AZs fall krävdes det två säsongskort för att få köpa tillräckligt med biljetter. Redan där ställde Ronald med vännen Harry upp och såg till att det faktiskt blev fotboll av högsta klass även på denna resa. Men hans insats för Bajen International tog inte slut där. Välkomnandet till Alkmaar, någon timme från Amsterdam, saknar motstycke i Bis historia. Väl framme i staden hade Ronald bokat ett hörn på Puben Pluim mitt i stan. Där väntade Ronald, hans fru Astrid och vänner med öl och mat och fantastisk uppladdning. Efter matchen bjöds dessutom hela BI upp till en av logerna för efterfest där 'Öppna Landskap' skrålades långt in på natten. Ronald kommer för alltid att vara en av BIs stora hjältar för att ha skapat en oförglömlig matchdagsupplevelse.

Resdagarna

Fredag 10/3-2023

Dagbok by Avesta

Dag 1: Klockan 07:30

Efter att jag baxat min resväska genom Stockholms igensnöade trottoarer på min väg fram till vår mötespunkt, nämligen Arlanda Express terminalen. Där Patrik och jag stämt träff med Kenneth, Kinkan och Ola. Det var skönt att samlas en någon senare tid än vanligt.

Tågresan gick smidigt och vi mötte upp de övriga, Dan, Lasse, Klabbe och Anders vid terminal 2. Tyvärr hade Fredrik blivit tvungen att lämna återbud pga sjukdom (han hade förmodligen dragit en baksida). Efter genomförd säkerhetskontroll förflyttade sig hela gänget i samlad tropp med en bärs och en macka. Den satt lika fint som vanligt. Kenneth lät sig dock inte nöja sig med detta. Han passade på att mata en av Forex uttagsautomater med sitt kreditkort (tack och lov så hade han ett ytterligare kort).

Flyget och efterföljande tågresa in till Amsterdam fungerade klockrent. Vi hade endast 10 minuters promenad från centralstationen till vårat hotell INNTEL Hotel Amsterdam Centre.

Mitt under promenaden började det vräka ned snö, men vi lät oss inte nedslås av detta. Efter en smidig incheckning skulle vi droppa våra saker på respektive hotellrum. Det var inte helt lätt att begripa vägbeskrivningen.

1. Först in i hissen till vänster och ta den till våning 3.

2. Ta en promenad och byt hiss och ta den till våning 2.

3. Leta rätt på ditt rum.

Efter ha lämnat bagage träffades gänget i receptionen för intagande av förfriskningar i staden. Mitt emot vårat hotell låg en polisstation. Detta hindrade dock ej gäster som kände sig manade att röka jazztobak precis utanför hotellets entré.

Efter en rask promenad på c:a 30 meter stannade vi för en vätskepaus. Efter ännu ett depåstopp kände via att hungern gjorde sig påmind. Kort därefter upptäckte vi La Colina, en argentinsk köttrestaurang. Då stora dela av BI hade goda minnen av det utmärkta argentinska köttet som vi fick i Antwerpen så var valet enkelt. Argentinskt kött blev det.

Maten var utmärkt och personalen var mycket trevlig.

Förslagen kom, kan detta vara vara en lämplig lokal för BI:s årsmöte. Med-lem Kinkan inledde i rask takten förhandling om rabatt på öl. Efter en kortare förhandling blev rabatten 20% på både öl och mat under förutsättning att vi drack minst 90 öl. Snyggt jobbat Kinkan.

Mätta och belåtna fortsatte vi vår vandring genom Amsterdam. Efter ytterligare några vätskepauser hamnade vi på Bierfabrik de Hoppigste fabriek van Nederland. Där fick vi låna ett långbord under en timma. De gjorde flera egna ölsorter med olika humlesorter som specialitet.

Efter en mellanlandning på Donken och en sista öl vandrade jag till hotellet och somnade mätt, nöjd och belåten.

Juniorligan fortsatte ut i Amsterdamnatten och lär ha avslutat kvällen på The Waterhole.

Bilder (47 st)

Lördag 11/3-2023 (Amsterdam/Alkmaar)

Dagbok by Kenneth

Man vaknar upp lite seg efter trevlig första dag på resan trots det bistra vädret som mötte oss i Amsterdam. Vänder mig om och ser min rumskamrat Lasse ligga under täcket och stånka. Jag går upp och drar ifrån gardinerna och ser en klarblå himmel.

Idag är det fint väder säger jag till Lasse som fortsätter att ligga under täcket. Tar en dusch och ska äta frukost med Avesta och Anders.

Samling 08:30 idag för att ta oss vidare till Heinekens gamla bryggeri där ordförande har bokat VIP visning 10:00. Vi tar spårvagnen dit för att förhoppningsvis hitta något ställe att ta en öl på innan. Men det var inte lätt så det blev en kaffe och smörgåsar för vissa på ett Cafe som hette Bagels & Beans.

På Heineken möttes vi upp av en guide som hette Alfonso som var supertrevlig. Han gick runt först och berättade lite historia sedan blev vi lite sugen på öl. Så han tog oss på ölprovning med 5 olika sorter. Det var jättetrevligt och man såg att han gillade oss också. Några som var sugen på öl redan denna tid på morgonen. Efteråt ölprovning gick vi vidare genom hela Heineken Experience med diverse saker att göra och läsa för att sluta i en stor ölbar att dricka några öl. Alla var helnöjda över denna aktivitet.

Nu skulle vi ta oss hem till hotellet för att byta lite kläder och lämna gåvan vi fick en flaska med våra namn.

Sedan tar vi oss till Amsterdams Central för att ta tåget till Alkmaar. Dit vi ska se fotbollsmatch mellan AZ mot Groeningen. På stationen köper vi med oss lite färdöl. När vi kommer fram ska Patriks vän Roland möta upp oss på restaurang Eetcafe Pluim som har våra biljetter. Han visade vara otroligt trevlig och kunde prata svenska efter flera år i Sverige. Där blev det mat och och ett antal öl. Och flera av hans vänner dök upp som var jättetrevliga. Ronald åkte tidigare för hans skulle på någons lounge.

Vi tog en taxi till arenan och väl på plats gick vi in i fel ingång. Det var VIP:en men blev snällt visad av en vakt till rätt ingång. Väl därinne så blev det några öl till. Snart tog vi oss upp på läktaren där vi blev splittrade, satt på olika platser. Matchen startade där Jesper Karlsson inledde med ett snyggt mål men sedan var matchen ingen höjdare.
Publiksiffra 16526.

Men efteråt hade Ronald fixat att vi fick komma in till loungen. Väl där kändes som vi hade hamnat lite fel med diverse rika människor. Så fel vi hade dom tog emot oss jättebra och det var bara dricka öl hur mycket vi ville. Dom spelade svenska sången Öppet landskap som vi sjöng för dom. Hur länge vi var där kom jag inte ihåg kanske någon timme.

Utanför arenan skulle våran taxichaufför komma och hämta oss när vi ringde honom. Vi fick kontakt men han kom aldrig så det står en annan taxibuss utanför som vi tar till stationen. Men när vi sitter i taxin börjar och Patrik prata om när nästa tåg går till Amsterdam. Det hörde han och frågade om han skulle köra oss hem för 100 euro som alla sa självklart. Han vänder taxin och vi åker tillbaka mot arenan igen för att åka upp på motorvägen. Jag pratade med honom lite och sa att vi kom från Sverige. Där hade han varit men det fram fram han hade kört långtradare dit. Han skrattade hjärtligt och kommenterade att fanns snygga kvinnor där.

Väl framme i Amsterdam så splittras vi. En del gick på Mcdonalds, några på kebab och kanske någon gick direkt till hotellet.

Väl på hotellet somnade man ovaggad efter en riktig höjdardag som ordförande hade fixat.

Bilder (205 st)

Extramaterial

Heineken Experience
Viva Amsterdam... Kinkan och Ola rockar loss...
Biljett VIP logen
EIMG
Biljett till VIP logen efter matchen på AFAS Stadion.

Stäng extramaterialet

Söndag 12/3-2023

Dagbok by Lillmyran

Kära dagbok

Ny dag och efter heldagsresan till Alkmaar i går är det med lite sega vader man släpar sig ur sängen. Idag stod årsmöte på agendan och som vanligt hade hela gänget laddat upp för resans stora begivenhet. Att sitta i timtal och dricka öl och tjafsa om väsentligheter har blivit en favoritsysselsättning genom åren. Dagen inleddes dock med frukost för många, vilket av någon lustig anledning blivit färskpressad juice. Själv håller jag med till kaffe, det räcker så.

Årsmötet var lagt på eftermiddagen så förmiddagen ägnades åt individuell sightseeing. Många gick längs de vindlande kanalerna och de märkliga husen och hittade sedan bort till den legendariska Sailor Pub.

Det är ju andra gången vi besöker Amsterdam och vid förra besöket så var vi på en pub där den klassiska kommentaren 'det här är faan katastrof' yttrades. Kinkan var då lite grinig över det tidiga manfallet av medlemmar under kvällen. Claes och jag lyckades efter visst besvär hitta dit men blev aningen besvikna då det visades sig att puben gått och blivit (halv)finrestaurang. Om vårt förra besök hade nånting med beslutet att göra framgick inte.

Sedan var det dags för årsmöte hos våra favoritargentinare. Som vanligt började allt i god ordning men av känd anledning upplöstes ordningen med tiden...

Kinkan och undertecknad hamnade som vanligt i någon form av animerad diskussion om någonting som ingen av oss hade riktigt koll på efteråt men som båda hade mer eller mindre ångest av dagen efter. Inte heller senare efterforskningar har kunnat utröna orsaken till diskussionen.

Mötet innehöll många goda synpunkter och beslut (hoppas jag) och avslutades med att restaurangens personal, under stoj och glam, lottade fram Ola och Freddan till nya ordförande.

Efter mötet skulle besluten sköljas ner och begrundas på en ny pub. Gänget var lite 'rulligt' som man säger på travspråk och det var lite oklar gångart. Personligen lyckades jag dra på mig nån sorts magåkomma och drog mig tillbaka hemåt. Andra gjorde dock Amsterdams inre kvarter osäkra längre in på kvällen.

På väg tillbaka gick jag in i en av Amsterdams många godisbutiker. Jag blev dock mycket besviken över utbudet och försökte förklara för personalen att 'in Sweden we have huge barns in the countryside with thousands of sorter in them. This is nothing'. Jag förstod först efteråt att deras chockade miner berodde på att orsaken till att Amsterdam har så många godisbutiker är att sötsuget blir stort efter att man rökt cannabis vilket ju är den lokala hobbyn. Så nu går förmodligen personalen i en alldeles för liten godisbutik i Amsterdam omkring och är övertygade om att den svenska landsbygden är fylld av zombieliknande storknarkare.

Bilder (55 st)

Måndag 13/3-2023

Dagbok by Ola

Hela och rena och utan större skador var det ett mycket nöjt gäng som lämnade Amsterdam för den här gången. Det blev en lugn tågresa till Schiphols flygplats. Inga missöden på flyget hem och alla tog sig igenom tullen på Arlanda.

Anm: Ola kanske var lite packad/bakis på hemresedagen. När vi skulle ta tåget till flygplatsen visade det sig att all tågtrafik var inställd pga en olycka. Lagom stressigt att börja jaga taxbilar m.m.