Våra resor

Mars 2023

Måndag

Amsterdam, vi kom tillbaka

Historiskt, efter femton år kommer vi tillbaka till denna underbara stad...

Efter den senaste samlingen nånsin (08:15) på Arlanda var det dags för ordföranden att avslöja årets destination. Amsterdam. Ingen medföljande resenär hade tippat detta resmål, alla trodde helhjärtat på en mellanlandning. Några billiga öl senare på Arlanda satt vi på planet. Högklassiga KLM stod för värdskapet, knappt två timmar senare tog vi land i Amsterdam. Tåg från flygplatsen till Amsterdam centralstation. Smidigt. Tio minuters promenad och vi är på hotellet som ska härbärgera oss denna vistelse. Lite charmigt att detta fyrstjärniga hotell tillåter en ganska stor grupp individer stå vid entrén å röka maja så att hela receptionen luktar. Samtidigt ligger ett av Amsterdams polishus tio meter rakt över gatan. Det är ett annat klimat här helt enkelt...

Efter inspektion av rummen träffas vi i repan och vandrar ca 30 meter. En pub. Några öl inmundigas och någon föreslår att vi kanske borde äta. Vi hittar en argentinsk köttrestaurang rakt över gatan. Lysande käk inmundigas, medlem Kinkan tar en diskussion om rabatt för inköp av väldigt många öl på vårt kommande årsmöte eventuellt på denna restaurang. De accepterar en tjugoprocentig sänkning om vi håller vårt ord om minst 90 öl. Två dagar senare infriar vi detta löfte. Resten av ankomstdagen består av en lång pubhoppning upp till Leidseplan som är lite av musikmeckat i Amsterdam. Många pubar senare landar vi på nyss nämnda plats. Slutstation blir puben The Waterhole där riktigt schysst livemusik spelas. Några i sällskapet gav upp innan vi kom dit, några tog spårvagnen tillbaka till hotellet efter och två medlemmar tog en taxi som nog körde en klassisk turistrundtur vid den sena timmen. Nåväl, alla kom hela och rena hem till hotellet.

Dag två blir episk. Vi startar denna lördag med att bege oss till anrika Heineken bryggeriet för en VIP tour klockan 10:00. Vi är i god tid för att antingen ta en stödöl innan, eller möjligtvis frukost. Vi hittar tyvärr inget hak som serverar bira denna tidiga timme så det får bli frukost på Beans & Bagels. En höjdare visar det sig. VIP touren på Heineken Experience blir en riktigt bra upplevelse. Vår guide, spanskfödde Alfonso från Sevilla är helt briljant och guidar oss igenom företagets historia och en provsmakning av guds nåde. Alfonso älskar att han fått ett gäng på den tidiga turen som älskar livets goda dryck. Efter VIP turen och några till goda öl i baren tar vi oss via hotellet och tåget från centralstationen till staden Alkmaar. Här tar legenden Ronald emot oss och vi spenderar några timmar på restaurang Eetcafé Pluim tillsammans med Ronald och ett gäng ytterligare AZ Alkmaar supportar. Taxi till AFAS Stadion för match mot FC Groeningen. Tyvärr inget inhopp för Mayckel Lahdo men i grönvita bortalaget får Aimar Sher hoppa in till vår glädje. Dominanten Jesper Karlsson i AZ avgör matchen redan i fjärde minuten med ett kalasmål. Efter matchen visar det sig att vår alltiallo Ronald har fixat in oss i en loge på arenan. Vi tar oss dit. Där krockar två världar. Nio svenska fotbollssupportar med rondör frateniserar med ett gäng extremt välklädd holländska diamanthandlare m.m. Trots kulturkrocken blir logeupplevelsen riktigt bra. Tåg tillbaka till Amsterdam och vi är i hamn.

Sköna söndag. Dag tre blir soft. Enda punkt på agendan är årsmötet. Vi har lärt oss att denna aktivitet tar ca en tredjedel av ett dygn. Inget undantag denna gång. Medlemmarna checkar av staden på lite olika håll innan vi möts upp på den klassiska puben Old Sailor. Några lager/guinness/etc senare samlas vi på den argentinska restaurangen vi utsett till årsmötesarena. Årsmötet genomförs. Ordförande Patrik svingar ordförandeklubban, mötessekreterare Avesta skriver protokoll så att pennan glöder. Rekordmånga motioner avhandlas (tack Danne...) och som vanligt uppkommer ett gäng briljanta övriga frågor... Det bonkas upprört i bordet och värdinnan för restaurangen får dra vilka som kommer vara ordförande för nästa resa. Helt enkelt ett genomförande av vårt ganska unika koncept, årsmöte under 'ordnade' former...

Måndag. Hemresedag. Ordföranden har ordnat så att hotellrummen får behållas till 12:00. Hur medlemmarna spenderar förmiddagen denna dag är olika. Vi samlas i hotellets reception för promenad till centralstationen och en tågfärd till flygplatsen. Allt väl så långt. Vi köper biljetter och tar oss lätt joggande till perrong 14b för avfärd mot flygplatsen. Väl intryckta på ett överfyllt tåg kommer beskedet om att tåget är inställt. Ett annat tåg står på perrong 11. Vi hinner inte ens dit innan beskedet kommer att alla tåg är inställda pga av en tidigare tågolycka. Skoj. Tur i oturen så var vi ute i god tid. Efter några fruktlösa försök att ordna taxibilar lyckas vi ta oss till flygplatsen med detta färdalternativ. Vi checkar in våra väskor och går till säkerhetskontrollen. Medlem Kinkan får en oerhört noggrann genomsökning. Hans skinkor har nog inte fått sådan uppskattning sedan finska vinterkriget, det enda som saknades var ett frieri av säkerhetskontrollanten som genomförde denna kärlekshandling gentemot herr Kinkan. Bistert i sammanhanget på flygplatsen var att flyget blev ca 1,5 timme försenat. Hade planet avgått i tid hade vi hunnit till Söderstadion för kvartsfinalen i Svenska cupen mellan Bajen och sorkarna från norr. Nu blev det som det blev. Vi var extremt nöjda med denna resa och att Bajen avfärdade råttorna med besked gjorde inte saken sämre. En riktigt bra resa.

Mer information om respektive dag hittar ni i dagböckerna. Enjoy.

Mer information om respektive dag hittar ni i dagböckerna. Enjoy.

Resenärer

Minnesvärda händelser

Heineken Experience

mb

Enligt säker källa är Heineken Experience Amsterdams mest besökta turistatttraktion. Vi förstår varför. Våra ordföranden hade ordnat en VIP tour klockan 10:00 på lördag förmiddag. Vi togs emot av guiden Alfonso (spanjor) som visade sig vara en hedersknyffel. Han guidade oss igenom bryggeriet och berättade med glädje och inlevelse om Heinekens intressanta historia. Efter en knapp timme var det dags för provsmakning. Vi fick smaka av fem märken i Heinkekens regi med utsökta tilltugg. Alfonso snålade inte på upphällningarna. Han var överlycklig att äntligen få en VIP-grupp klockan 10:00 som verkligen uppskattade att smaka de ädla dryckerna ordentligt...

Ronald - vår hjälte

mb

Redan långt innan avfärd till Nederländerna var denne livslånge AZ-supporter djupt involverad i Bis 17:e resa. Att få tag på biljetter till huvudattraktionen på våra resor är alltid en utmaning och aldrig en garanti. Ibland är det hårt biljettryck, ibland är det internationella kvinnodagen och ibland har klubben så krångliga regler för biljettförsäljning att det nästan är omöjligt för en ordförande att fixa plåtar till alla BI:s 11 med lemmar. I AZs fall krävdes det två säsongskort för att få köpa tillräckligt med biljetter. Redan där ställde Ronald med vännen Harry upp och såg till att det faktiskt blev fotboll av högsta klass även på denna resa. Men hans insats för Bajen International tog inte slut där. Välkomnandet till Alkmaar, någon timme från Amsterdam, saknar motstycke i Bis historia. Väl framme i staden hade Ronald bokat ett hörn på Puben Pluim mitt i stan. Där väntade Ronald, hans fru Astrid och vänner med öl och mat och fantastisk uppladdning. Efter matchen bjöds dessutom hela BI upp till en av logerna för efterfest där 'Öppna Landskap' skrålades långt in på natten. Ronald kommer för alltid att vara en av BIs stora hjältar för att ha skapat en oförglömlig matchdagsupplevelse.

Länkar för Amsterdamresan...

Välj en annan resa du vill veta mer om...