Våra resor

© Bajen International - 2024

Amsterdam

Dagbok lördag 11/3

Man vaknar upp lite seg efter trevlig första dag på resan trots det bistra vädret som mötte oss i Amsterdam. Vänder mig om och ser min rumskamrat Lasse ligga under täcket och stånka. Jag går upp och drar ifrån gardinerna och ser en klarblå himmel.

Idag är det fint väder säger jag till Lasse som fortsätter att ligga under täcket. Tar en dusch och ska äta frukost med Avesta och Anders.

Samling 08:30 idag för att ta oss vidare till Heinekens gamla bryggeri där ordförande har bokat VIP visning 10:00. Vi tar spårvagnen dit för att förhoppningsvis hitta något ställe att ta en öl på innan. Men det var inte lätt så det blev en kaffe och smörgåsar för vissa på ett Cafe som hette Bagels & Beans.

På Heineken möttes vi upp av en guide som hette Alfonso som var supertrevlig. Han gick runt först och berättade lite historia sedan blev vi lite sugen på öl. Så han tog oss på ölprovning med 5 olika sorter. Det var jättetrevligt och man såg att han gillade oss också. Några som var sugen på öl redan denna tid på morgonen. Efteråt ölprovning gick vi vidare genom hela Heineken Experience med diverse saker att göra och läsa för att sluta i en stor ölbar att dricka några öl. Alla var helnöjda över denna aktivitet.

Nu skulle vi ta oss hem till hotellet för att byta lite kläder och lämna gåvan vi fick en flaska med våra namn.

Sedan tar vi oss till Amsterdams Central för att ta tåget till Alkmaar. Dit vi ska se fotbollsmatch mellan AZ mot Groeningen. På stationen köper vi med oss lite färdöl. När vi kommer fram ska Patriks vän Roland möta upp oss på restaurang Eetcafe Pluim som har våra biljetter. Han visade vara otroligt trevlig och kunde prata svenska efter flera år i Sverige. Där blev det mat och och ett antal öl. Och flera av hans vänner dök upp som var jättetrevliga. Ronald åkte tidigare för hans skulle på någons lounge.

Vi tog en taxi till arenan och väl på plats gick vi in i fel ingång. Det var VIP:en men blev snällt visad av en vakt till rätt ingång. Väl därinne så blev det några öl till. Snart tog vi oss upp på läktaren där vi blev splittrade, satt på olika platser. Matchen startade där Jesper Karlsson inledde med ett snyggt mål men sedan var matchen ingen höjdare.

Publiksiffra 16526.

Men efteråt hade Ronald fixat att vi fick komma in till loungen. Väl där kändes som vi hade hamnat lite fel med diverse rika människor. Så fel vi hade dom tog emot oss jättebra och det var bara dricka öl hur mycket vi ville. Dom spelade svenska sången Öppet landskap som vi sjöng för dom. Hur länge vi var där kom jag inte ihåg kanske någon timme.

Utanför arenan skulle våran taxichaufför komma och hämta oss när vi ringde honom. Vi fick kontakt men han kom aldrig så det står en annan taxibuss utanför som vi tar till stationen. Men när vi sitter i taxin börjar och Patrik prata om när nästa tåg går till Amsterdam. Det hörde han och frågade om han skulle köra oss hem för 100 euro som alla sa självklart. Han vänder taxin och vi åker tillbaka mot arenan igen för att åka upp på motorvägen. Jag pratade med honom lite och sa att vi kom från Sverige. Där hade han varit men det fram fram han hade kört långtradare dit. Han skrattade hjärtligt och kommenterade att fanns snygga kvinnor där.

Väl framme i Amsterdam så splittras vi. En del gick på Mcdonalds, några på kebab och kanske någon gick direkt till hotellet.

Väl på hotellet somnade man ovaggad efter en riktig höjdardag som ordförande hade fixat.

Länkar för Amsterdamresan...

Välj en annan resa du vill veta mer om...

Hem  »
Resor  »
2023-Amsterdam  »
Dag2  »