Våra resor

Mars 2020

Söndag

Dublin under St Patricks Weekend

Vår femtonde resa landade i Dublin, trots covid-19 blev det en bra resa...

Klubbens femtonde resa gick västerut, till den underbara staden Dublin, Irlands stolta huvudstad. Tyvärr lade coronaviruset (covid-19) lite sordin på resan. Vårt upplägg med hemlig destination fram till avresedagen ledde till viss diskussion innan samlingen på Arlanda. Allt som allt blev vi åtta medlemmar som inställde oss på flygplatsen och den traditionsenliga samlingen på fiket. När resmålet avslöjades blev det ändå några lättnaders suckar. Under omständigheterna som rådde vi tidpunkten var nog Dublin det bästa tänkbara.

Flyget med SAS gick smärtfritt, att det var ett direktflyg uppskattades mycket av viss flygskeptisk medlem. Trots riktigt hårda sidvindar vid landning så satte flygkaptenerna ned kärran galant på landningsbanan och vi var framme i Dublin. Vädret när vi klev av planet var klassiskt, regn och hård blåst. Vår förbeställda transfer var på plats och cirka trettio minuter senare var vi på plats vid vårt hotell The Clarence Hotel. Ett hotell bl.a. ägt av Bono och The Edge från det kända bandet U2. Tyvärr pågick lite renovering i lobbyn men det påverkade inte oss på något sätt. Det var jättetråkigt att hotellet låg supercentralt och i det världsberömda Temple-Bar distriktet... Efter incheckning tog vi oss en tur i närliggande omgivning, vi varvade diverse dryckespauser med lunch på en finrestaurang.

Arrangörerna Patrik och Fredrik hade förbeställt en guidad tur och provsmakning på det anrika Jameson Distillery. Till vår lycka var detta evenemang inte inställt pga covid-19 utan vi genomförde detta med mycket lyckat resultat. Desto sämre gick det med den planerade fotbollsmatchen. På fredagen skulle vi sett Shamrock Rovers mot Finn Harps på Tallaght Stadium. Matchbiljetter var inhandlade och vi var alla taggade på match. Dagen innan kom dock beskedet (inte överraskande dock) att matchen blev inställd. Oerhört trist men förståeligt. Tyvärr fanns det ju inte heller någon annat evenenmang som skulle kunnat ersätta. Det mesta i staden som vanligtvis besöks av större folkmängder var stängda/inställda, exempelvis Guinnessbryggeriet. Dock var pubar öppna som vanligt (till en början). Om allt hade varit normalt skulle denna resa inneburit att vi upplevt en St Patricks Weekend. Den helg som Dublins nöjesnäring laddar upp rejält inför. Nationaldagen den 17:e mars avslutas ju med en hejdundrande parad och gator/torg är normalt superpackat med folk. Vi fick dock som tur var uppleva en del av detta, och kanske hade vi lite tur då vi faktiskt kom in på de flesta ställena vilket normalt nog hade varit betydligt svårare.

På fredagen tog vi en tur till den vackra kustorten Howth, en nätt tågresa på trettio minuter från centrala Dublin. Vi tog en promenad i fiskehamnen ut på piren. Dock när vi blev törstiga blev vi varse om deras väldigt märkliga alkohol/matbestämmelser... Vår kravbild var att få dricka en öl på utomhusserveringen, de hade allsköns bestämmelser men ingen matchade vårt tänkta scenario. Efter att ha försökt på ett antal ställen i hamnen gick vi tillbaka mot tågstationen och embarkerade puben The Bloody Stream. Där gick allt bra så det blev både lunch och ett antal malthaltiga drycker innan vi for tillbaks till Dublin.

Flyget hem på söndagen avgick som planerat, det var nog vissa som hade lite farhågor att vi skulle bli strandade på Irland. Men icke sa Nicke. Även hemflyget var direktflyg och det gick snabbt och geschvinnt att komma hem. Trots covid-19:s intåg i allas vår värld blev det en lyckad resa för oss alla.

Resenärer

Minnesvärda händelser

Jameson Distillery

mb

Samma dag vi anlände Dublin hann vi med ett besök på Jameson distilleriet. Det var tur det, vi fick genomföra våra två förbokade turer och lagom till att vi var klara stängde de ned distilleriet på obestämd tid pga Coronan...

Howth - världens ände?

mb

Då fotbollsmatchen vi skulle sett på fredagen blev inställd tog vi en dagstripp med tåg till Howth istället. Denna lilla pittoreska ort ligger 15 km öster om Dublin. Det räcker så med info.

Länkar för Dublinresan...

Välj en annan resa du vill veta mer om...