Våra resor

© Bajen International - 2024

Dublin

Dagbok fredag 13/3

Vaknar upp på morgonen och kan konstatera att det ligger en halväten kebab på bordet i Klabbe och mitt rum. Jag är helt säker på att det inte var jag som handlat denna kebab utan frågar på mitt vänligaste tonfall om Klabbe möjligtvis inte orkade äta hela kebaben under natten. Jag får en förvånad blick samt ett högt och tydligt 'nej jag käkade ingen kebab i natt'. Med tanke på att bordet var fullt med den röda eldiga såsen samt en del av den tidigare kebaben så fick Klabbe frågan igen och då sprack han upp i ett rodnat leende och kom med de bevingade orden 'jo fan jag åt nog kebab i natt'.

Under gårdagen fick vi besked om att all fotboll stoppats på Irland under obestämd tid varför vi sköt fram tidpunkten för frukosten till klockan 09.30.

Nere på frukosten var det i BI kretsar fullt vid bordet och alla såg klart nöjda ut med vad som serverades. En tid bestämdes för att lämna hotellet och vi startade vandringen till tågstationen. En promenad på ca 100 meter så kom första ropen på en gångbira, in på puben och frågade lite försynt om man kunde få en bira 10.45 på morgonen. Inga problem ansåg pubägaren som var en trevlig prick och langade fram både lager och Guinness på vårt bord.

När ölen druckits ur så vandrade vi bort mot tågstationen i Dublin med namnet Tara Street Station där viss förvirring rådde vart man skulle kliva in. Ordförande hade timat detta exemplariskt och då vi tagit oss upp på perrongen anlände precis vårt tåg. Det var en trevlig tågresa och framför allt Freddan drägglade över antalet golfbanor som låg fantastiskt vackert.

Framme i Howth vandrade vi ut på piren och ytterligare bevis hittades på Klabbes byxor i form av röd stark sås från hans nattliga kebab ätande. Nog om Kebab.

Det började att knorra lite i magen på gruppen och det fanns en hel hoper av restauranger men de hade väldigt konstiga regler, på den ena kunde man inte äta ute, utan där fick man bara dricka. På nästa var det tvärtom, bara dricka inomhus men äta utomhus. Personalen såg att vi var något konfunderade och på deras inrådan begav vi oss tillbaka till tågstationen och den Irländska puben The Bloody Stream. Lunchen som till stor del bestod av havets läckerheter var nog i mitt tycke den absolut godaste under resan. Fredrik myntade här ett nytt utryck, tar man kött här kan man också ta musslor på Silverado.

Efter ett flertal öl och en välfylld mage begav vi oss tillbaka, ca 40 minuter senare landade vi åter i Dublin. Några törstiga tog täten för att hitta en ny pub och nya öl samt en pisspaus. Nästa pub var The Palace bar

KDB

där vi fyllde på depåerna, här var nog första gången vi hörde att om inte coronaviruset slutade skrämma bort turisterna så var han tvungen att stänga ner puben i 2 veckor.

När vi var klara på The Palace vandrade vi tillbaka mot Templebar området och nu var nog middag det som stod högst på listan men som någon utryckte sig 'Guinness är också mat'. Väl tillbaka så ramlade vi in på OLIVER ST JOHN GOGARTY, in på en del av stället för att i nästa stund vandra efter en kypare till en hel annan del men på samma ställe, här hade personalen lagt ut hattar och baskrar och hälften av oss snodde raskt åt sig baskrarna varför vi losers

fick nöja oss med hattarna. Ölen serverades i rask takt och humöret var på topp trots att vi ej fått någon fotbollsmatch. Vid matbordet fanns en interntv som visade baren 1 trappa ner och det var intressant att följa början på parningslekarna. Grabben i Helly Hansen jackan stötte på en av brudarna som inte visade något större intresse men hennes polare var nog ganska spelklar men så länge vi följde dramat fanns det inga vinnare. Många kommentarer blev det i alla fall.

Efter middagen var det dags att fortsätta och då var The Auld

KDB

ett solklart ställe, här var det klackarna i taket och här firade man S:t Patricks för fullt.

Stället var proppfullt och den rekommendation som myndigheterna gått ut med på att max 100 personer på ställena följdes absolut inte. Undertecknad var inte med till slutet men kan så här i slutet på dagboken meddela att följande natt vaknade jag och hade en naken man i mitt rum som käkade kebab, nakenheten förklarades med att han inte ville ha fler fläckar på byxorna.

Bilderna i denna dagbok finns i större format på denna sida...

Länkar för Dublinresan...

Välj en annan resa du vill veta mer om...

Hem  »
Resor  »
2020-Dublin  »
Dag2  »